Skip to main content

Are sähköistää länsimetron tunneleita Rekan kaapeleilla

Are Oy vastaa länsimetron Keilaniemen aseman sähköurakasta. Keilaniemen asemaa tulee käyttämään päivittäin noin 10 000 matkustajaa. Are vastaa myös Ruoholahdesta Matinkylään ulottuvan lähes 14 kilometriä pitkän rataosuuden tunneleiden sähköistyksestä sekä Tapiolan ja Otaniemen metroasemien sähköurakoista.

Reka Kaapeli toimittaa Arelle länsimetroprojektissa tarvittavia kaapeleita. Are käyttää urakassa Rekan 1 kV:n ja 20 kV:n halogeenittomia kaapeleita sekä instrumentointikaapeleita. Kaapelitoimitukset jatkuvat aina projektin valmistumiseen asti.

Länsimetro jatkaa pääkaupunkiseudun metroliikennettä Ruoholahdesta Lauttasaaren kautta Espoon Matinkylään ja kuljettaa valmistuttuaan yli 100 000 matkustajaa päivässä. Pääkaupunkiseudun metro laajenee länteen kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa syntyy kahdeksan uutta asemaa ja toisessa viisi lisää. Metro kulkee koko 21 kilometrin matkan maan alla kahdessa rinnakkaisessa tunnelissa.

Länsimetron ensimmäisen vaiheen rakentaminen saatiin päätökseen vuonna 2016 ja liikennöinti alkaa syksyllä 2017. Toisessa vaiheessa rakennettava metro Matinkylästä Kivenlahteen valmistuu aikaisintaan vuonna 2020.