Rekan kaapelit sähköistävät autojen latausasemia taloyhtiöissä

Kuva vihreästä sähköautojen latauspisteestä parkkihallissa. Taustalla vaaleanharmaa ja musta auto.

Menossa oleva siirtymä sähköautoihin on saanut vipinää myös taloyhtiöihin. "Pöydälläni on nyt parikymmentä tarjouspyyntöä ja saman verran on tiedossa taloyhtiöitä, joissa asia on parhaillaan pohdinnassa", sanoo työnjohtaja Tatu Vattulainen Enersenseltä. Yksi heidän kohteistaan on Helsingin Hietalahdessa sijaitseva As Oy Hietalahden Helmi, johon latausasemat on jo asennettu ja ne ovat asukkaiden käytettävissä.

Lähtökohta noin kymmenen vuoden ikäisessä taloyhtiössä oli Tatu Vattulaisen mukaan helppo, sillä tämän ikäisissä taloissa on yleensä jätetty kapasiteettia sähkökeskuksiin autojen lataustarpeita varten. Näin ollen taloyhtiön olemassa oleva sähkökeskus käy ja vapaita lähtöjäkin voi olla valmiina, mikä nopeuttaa työtä huomattavasti sekä laskee myös asennuskustannuksia.

Hietalahden Helmessä esimerkiksi saatiin suoraan rakennettua uusi latauskeskus parkkihalliin ja siitä vedot itse latausasemiin. Latausvaraukset tehtiin 20 ajoneuvolle, josta 14 tehtiin heti valmiiksi. Kokonaisuudessaan asennustyö kesti vajaan kolme viikkoa ja kaapeloinnissa käytettiin Rekan kotimaisia kaapeleita.

Tässä kohteessa kaapelia tarvittiin sähkökeskukselta latauskeskukseen reilut 50 metriä ja lisäksi noin 300 metriä asennuskaapelia itse latausasemia varten. Kun on kyseessä parkkihalli, on myös otettava huomioon paloturvamääräykset ja siksi osaan kaapeloinnista käytettiin korotetun Cca-paloturvaluokan kaapelia. Vähemmän vaativissa kaapelivedoissa käytettiin Dca-paloluokiteltua kaapelia.

– Latausasemien sähköistyksessä etukäteissuunnittelu on tärkeää. Jokainen kohde on kuitenkin omanlaisensa ja esimerkiksi kaapeleiden vedot sekä läpiviennit on hyvä miettiä huolellisesti etukäteen. Näin vältytään yllätyksiltä itse tekemisen yhteydessä, kertoo Vattulainen.